דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מטבחים כפריים: עבר בתוך ההווה 

מאת    [ 02/02/2011 ]

מילים במאמר: 472   [ נצפה 2006 פעמים ]

מטבחים כפריים הם ביטוי של תופעה מודרנית רבת פנים: ההחייאה של העבר באמצעות כלים של ההווה. כאשר אנחנו בונים מטבחים כפריים יש בכך ניסיון להחיות עבר רחוק, לתת צורה לדבר מה שבא מהעבר. את ההחייאה ואת מתן הצורה אנחנו מוציאים לפועל באמצעות הכלים שהעידן המודרני מספק לנו.

עם כל הכבוד לאשליות ולמחשבות נעימות ונוסטאלגיות, אפשר וצריך לומר את האמת. מטבחים כפריים אינם בשום אופן שחזור מדויק של מטבחים מפעם. מטבחים כפריים מתכתבים אמנם עם הרעיון של המטבחים של פעם, המטבחים בכפר, המטבחים בארצות שונות וכן הלאה. מטבחים כפריים אמנם מבוססים על האופן שבו אנחנו רואים את המטבח של משפחה בכפר לפני שנים. אבל מדובר בסופו של דבר בנוסטאלגיה ונוסטאלגיה, כמו שאמר פעם חכם סיני עתיק, היא הגעגוע למקום שמעולם לא היה קיים. אין בכך להוריד מערכם של מטבחים כפריים, חס וחלילה. היופי שלהם, האיכות שלהם והתחושות שהם מעניקים אינם נתונים לוויכוח. אבל חשוב לזכור שפעם מטבחים כפריים לא כללו לא מדיח כלים, לא תנור טורבו עם ניקוי עצמי, לא מיקרוגל, לא מקרר שתי דלתות עם מכונה לייצור קרח ואפילו לא כיריים חשמליות אינדוקציה וקולט אדים פינתי. מי שבאמת רוצה מטבחים כפריים אוטנטיים יאלץ לוותר על כל פלאי הטכנולוגיה הללו ולהסתפק בתיבת קרח, באח פתוחה ובדלי עם חלב מהפרה שזה עתה נחלבה בתוך המטבח.

כשאנו יוצרים היום מטבחים כפריים אנו מייצרים מטבחים כפריים כפי שאנחנו מדמיינים אותם, כפי שאנחנו רוצים שהם ייראו. הבסיס למטבחים אלה הוא אמנם מטבחים שהתקיימו בעבר. עם זאת אנחנו יוצרים מטבחים כפריים שמותאמים לעידן שבו אנחנו חיים. הטכנולוגיה המודרנית שלנו איננה נוכחת רק במטבח בשלל המכשירים החשמליים הביתיים שלהם אנחנו זקוקים כיום. הטכנולוגיה המודרנית נוכחת בתוך תהליך הייצור עצמו של מטבחים כפריים ולכן היא משוקעת בהם בצורה כפולה: גם בציוד שיוצר אותם וגם בציוד שבו הם מצוידים. למעשה בשביל להיות מסוגלים ליצור שחזור לא אותנטי של מטבחים נוסטאלגיים אנחנו נסמכים על טכנולוגיה שלא הייתה קיימת בימים שמהם אנחנו שואבים השראה. ניתן לומר, אם כן, שעם כל הכבוד שאנחנו רוחשים כלפי מטבחים כפריים, הם מנוכרים למטבחים של פעם באופן כפול: הם חיקוי לא מדויק שנעשה בתהליך לא אותנטי.

האם זה גורע מכבודם של מטבחים כפריים? לא ולא. אנחנו חיים בבית ולא במוזיאון והמטרות שיש לנו כאשר אנחנו מתקינים מטבחים כפריים אינן מטרות אקדמיות. לחוקר ההיסטוריה של חיי הבית במאות הקודמות יש חשיבות לעובדה אם הוא בוחן מטבח אותנטי או מטבח שהוא חיקוי לא מדויק. למעשה, מטבחים כפריים של ימינו יהיו, קרוב לוודאי, מושא מחקר של היסטוריונים בעתיד: לא בשביל ללמוד משהו על מטבחים בפרובנס במאה ה19 אלא כדי ללמוד על מטבחים בישראל בתחילת המאה ה21.  החוקר העתידי ההיפותטי הזה יוכל לכתוב על התופעה המרתקת הזו של ייצור מחדש של העבר באמצעות כלים של ההווה. העידן המודרני נושא אותנו על כנפי הזמן קדימה אל העתיד, אבל אנחנו לא מפסיקים לבקש ממנו ליצור עבורנו מחדש את העבר שהולך ומתרחק מאתנו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב